CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 24, 2008

Hukum Mengucapkan Hari Krismas

Kategori: Islam, Umum
Oleh: Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin

Pertanyaan:
Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin rahimahullah ditanya:
Bagaimana hukum mengucapkan Merry Christmas (Selamat Natal) kepada orang-orang Kafir? Bagaimana pula memberikan jawaban kepada mereka bila mereka mengucapkannya kepada kita? Apakah boleh pergi ke tempat-tempat pesta atau majlis yang mengadakan acara seperti ini? Apakah seseorang berdosa, bila melakukan sesuatu dari yang disebutkan tadi tanpa sengaja (maksud yang sebenarnya) namun dia melakukannya hanya untuk menghormati kawan, malu, perasaan atau sebab-sebab lainnya? Apakah boleh menyerupai mereka di dalam hal itu?


Jawapan:
Mengucapkan Merry Christmas (Selamat Natal) atau perayaan keagamaan mereka lainnya kepada orang-orang kafir adalah haram hukumnya menurut kesepakatan para ulama (ijma).

Hal ini sebagaimana dinukil dari Ibn al-Qayyim rahimahullah di dalam kitabnya Ahkam Ahl adz-Dzimmah, beliau berkata: Adapun mengucapkan selamat berkenaan dengan syiar-syiar kekufuran yang khusus bagi mereka adalah haram menurut kesepakatan para ulama, seperti mengucapkan selamat terhadap hari-hari kebesaran mereka dan puasa mereka, walau sekadar mengucapkan, Semoga Hari raya anda diberkati atau anda yang diberikan ucapan selamat berkenaan dengan perayaan hari besarnya itu dan semisalnya.

Perbuatan ini, kalaupun orang yang mengucapkannya dapat lari dari kekufuran, maka dia tidak akan lari dari melakukan hal-hal yang diharamkan. Ucapan semacam ini setara dengan ucapannya terhadap perbuatan sujud terhadap salib bahkan lebih besar dari itu dosanya di sisi Allah. Dan amat dimurka lagi bila memberikan selamat atas minum-minum khamar, membunuh jiwa, melakukan perzinaan dan sebagainya. Banyak sekali orang yang tidak sedikitpun tersisa kadar keimanannya, yang terjatuh ke dalam hal itu sementara dia tidak sedar betapa buruk perbuatannya tersebut. Jadi, barangsiapa yang mengucapkan selamat kepada seorang hamba karena melakukan suatu maksiat, bid’ah atau kekufuran, maka bererti dia telah menghadapi kemurkaan Allah dan kemarahan-Nya.

Mengenai kenapa Ibn al-Qayyim sampai menyatakan bahawa mengucapkan selamat kepada orang-orang kafir berkenaan dengan perayaan hari-hari besar keagamaan mereka haram dan posisinya demikian, kerana hal itu mengandungi persetujuan terhadap syiar-syiar kekufuran yang mereka lakukan dan meredhai hal itu dilakukan mereka sekalipun dirinya sendiri tidak rela terhadap kekufuran itu, akan tetapi adalah HARAM bagi seorang Muslim meridhai syiar-syiar kekufuran atau mengucapkan selamat kepada orang lain berkenaan dengannya karena Allah Taala tidak meredhai hal itu, sebagaimana dalam firman-Nya.

Ertinya: “Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan (iman)mu dan Dia tidak meredhai kekafiran bagi hamba-Nya; dan jika kamu bersyukur, niscaya Dia meredhai bagimu kesyukuranmu itu.:” [Az-Zumar:7]

Ertinya : “Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu jadi agamamu.” [Al-Ma`idah :3]

Jadi, mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengan hal itu adalah haram, baik mereka itu rakan-rakan sepejabat dengan kita seorang (Muslim) ataupun tidak.

Bila mereka mengucapkan selamat berkenaan dengan hari-hari besar mereka kepada kita, maka kita tidak boleh menjawabnya karena hari-hari besar itu bukanlah hari-hari besar kita. Juga keranana ia adalah hari besar yang tidak diredhai Allah Taala; baik disebabkan perbuatan mengada-ada ataupun disyariatkan di dalam agama mereka akan tetapi hal itu semua telah dihapus oleh Din-ul-Islam yang dengannya Nabi Muhammad Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam diutus Allah kepada seluruh makhluk. Allah Taala berfirman.

Artinya : “Barangsiapa mencari agama selain dari agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia diakhirat termasuk orang-orang yang rugi”. [Ali Imran:85]

Kerana itu, hukum bagi seorang Muslim yang memenuhi undangan mereka berkenaan dengan hal itu adalah HARAM kerana lebih besar dosanya berbanding mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengannya. Memenuhi undangan tersebut mengandung makna ‘ikut serta’ bersama mereka di dalamnya.

Demikian pula, haram hukumnya bagi kaum Muslimin menyerupai orang-orang Kafir, seperti mengadakan majlis atau pesta-pesta berkenaan dengan hari besar mereka tersebut, saling memberi hadiah, membagi-bagikan manisan, hidangan makanan dan semisalnya. Hal ini berdasarkan sabda Nabi Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam,

Ertinya : “Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari Mereka”. [Hadits Riwayat Abu Daud]

Syaikhul Islam, Ibn Taimiyah berkata di dalam kitabnya Iqtidl` ash-Shirth al-Mustaqm, Mukhlafah Ashhb al-Jahm:

Menyerupai mereka di dalam sebahagian hari-hari besar mereka akan menyebabkan timbulnya rasa senang di hati mereka atas kebatilan yang mereka lakukan, dan barangkali hal itu membuat mereka mencari-cari kesempatan (dalam kesempitan) dan menghinakan kaum lemah (iman). Dan barangsiapa yang melakukan sesuatu dari hal itu, maka dia telah berdosa, baik melakukannya kerana berbasa-basi, ingin mendapatkan simpati, rasa malu atau sebab-sebab lainnya kerana ia termasuk bentuk peremehan (penghinaan) terhadap Dinullah dan merupakan sebab hati orang-orang kafir menjadi kuat dan bangga terhadap agama mereka.

Kepada Allah kita memohon agar memuliakan kaum Muslimin dengan Din mereka, menganugerahkan kemantapan hati dan memberikan pertolongan kepada mereka terhadap musuh-musuh mereka, sesungguh Dia Maha Kuat lagi Maha Perkasa.

[Disalin dari Majmu Fatwa Fadllah asy-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin, Jilid.III, h.44-46, No.403]

Thursday, December 18, 2008

PROGRAM TEAM BUILDING

Satu program team building akan di adakan pada ketetapan seperti berikut:

Tarikh: 19-21 Disember 2008
Masa: 5.00 petang
Tempat: Kem Warisan Bukit Cempedak, Jln Air Molek
Masjid Tanah, Melaka.
Dengan itu diharapkan peserta2 dapat memberikan komitmen yang tinggi pada program tersebut. Kerjasama dari anda semua amat dihargai bagi memastikan program tersebut berjalan dengan lancar dan jayanya.

Sekian, terima kasih. Dari Biro IT Puteri Bahagian M.Tanah.

Monday, December 15, 2008

Hujan Itu Rahmat

Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita,

"Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?
- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat TU kan ? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap Hari Ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf Dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya. " (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya. " (al-Hijr : 22)

Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Dan bumi Dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

Tips Cinta Suami Isteri

1. Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing.

2. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman di bibir.

3. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

4. Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar kemana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.

5. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari berkerja.

6. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.

7. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur.

8. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan, jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun apatah lagi berhari-hari.

9. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya kerana apa yang penting ada berada disisi.

10. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.

11. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya.

12. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami.

13. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya.

14. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting, ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.

15. Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing seperti susah payah isteri melahirkan anak dan suami yang berkerja keras menyara keluarga.

16. Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan serta untuk mengelakkan pasangan merasa jemu.

17. Apa sahaja masalah yang timbul, berterus terang dan berbincang bersama untuk menyelesaikannya.

18. Sentiasa menyimpan tekad untuk menjadi suami/isteri yang baik dalam rumah tangga bahagia kerana fikiran positif akan memudahkan anda mencapai matlamat tersebut.

19. Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini, jadikanlah ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa rasa ragu dan malu.

Informasi

Ciri-ciri Orang Terkena sihir

1· Badan terasa panas pada masa masa tertentu. Terutama pada masa Magrib dan Asar.

2· Kuku jari terutama jari manis agak kehitaman, biasanya akibat dari sihir santau.

3· Buka mata dan tutup mata anda, sebelum 0.01 saat biasanya ada kilatan cahaya perak. Bahasa Terengganu di sebut bintanga kamar. Kehadiran cahaya perak ini adalah akibat ada Jin gembala di bahagian belakang urat belikat anda. Ini akan menyebabkan pandangan anda melihat wujud makluk ghaib di mana-mana. Akan menyebabkan ketakutan yang teramat sangat.

4· Bila anda dapat melihat wujud makluk ghab ini menunjukan anda telah ada hubungan dengan makluk tersebut. Pekara ini juga terjadi pada pengamal ilmu ghaib atau kebatinan. Syarat untuk berjaya keilmuan yg di perlajari harus bersatu dengan makluk tersebut. Contoh : bagi mereka yang mempelajari ilmu Rijalul Ghaib, Rijalul Ghaib tersebut harus bersatu dengan mereka, barulah segala kesaktian dari Rijalul Ghaib itu bersatu dengan mereka dan mereka akan memiliki kesaktian tersebut.

5· Sebuah fenomena perubatan yang menggunakan teknik pukul dengan ranting pohon delima atau ranting pohon bidara, memicit ibu jari dengan lada hitam, sembur mata pesakit dengan biji lada hitam, pukul pesakit sehingga pingsan he he he kadang-kadang silap teknik sehingga menyebabkan kematian.

Anda akan melihat pesakit menjerit jerit kesakitan, Kemudian pesakitpun sembuh ( untuk seketika ), apa yang berlaku disini adalah JIN atau Syaitan telah bersatu dengan pesakit. Jika pesakit itu sakit maka Jin pun ikut sakit. Maka pesakit pun sembuh hanya untuk seketika. Kemudian kesakitan akan berulang kembali. Kesimpulanya JIN dan Pesakit telah bersatu. Pisahkan mereka untuk selama- lamanya merupakan cara terbaik. Teknik Aura therapy 1 dan 2 mengajar cara ini .

6· Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama bersusah payah. Pekara ini disebabkan serabut dan hati yang sentiasa keluh kesah dan gelisah terbawa-bawa ke alam tidur hasilnya fobia nak tidur.

7· Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam, biasanya di sulami dengan dada berdebar-debar.

8· Anda berkongsi pengalaman yang baik dan buruk dengan Jin yang bersatu dalam diri anda. Sehingga terbawa dalam alam mimpi. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup, merupakan pengalaman yang di miliki oleh Jin yang ada dalam badan anda.

9· Mimpi yang sangat menyeramkan. Sebenarnya mimpi yang menyeramkan bukanlah pengalaman anda tapi pengalaman Jin yang menginap pada minda bawah sedar anda. Bersihkan minda bawah sedar anda menggunakan teknik getaran Khusus yang kami ajarkan dalam kursus Aura Therapy.

10· Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus. Alam Jin terdiri dari fasa-fasa tertentu maka alam haiwan merupakan tingkatan alam yang paling rendah di alam jin. Jika bermimpi haiwan yang di sebut diatas ini menunjukan Jin yang berada dalam diri anda mudah untuk di usir. Sebab Jin tersebut berada pada tingkatan alam yang sangat rendah dan mudah untuk di rawat.

Menurut pengalaman saya cukup menggunakan amalan Pengisian sukma ( terdiri dari ayat-ayat lazim ) boleh di pelajari dalam kursus Aura Therapy, insyaallah sembuh.

11· Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur. Gigi terutamanya gigi taring dan geraham berhubung dengan saraf di otak. Gangguan digigi menunjukan ada gangguan pada gelombang otak.

12· Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur. Pengalaman dalam tidur merupakan pengalaman memasuki “jendela Jiwa” atau alam bawah sedar. Perbatasan antara alam sedar dan alam bawah sedar telah di robohkan oleh sebuah energy asing atau Kuasa kegelapan akibat sihir.

Kesannya anda sudah tidak dapat membezakan alam sedar dan bawah sedar anda telah memasuki alam matrix. Alam yang anda ciptakan sendiri hasil dorongan energy kegelapan tersebut.

13· Berperasaan sedih dan pilu pada saat tidur, biasanya berlaku pada sihir yang berkaitan ilmu pengasih.

14· Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar. Merupakan sebuah fenomena kerasukan dan pengawalan minda seseorang oleh jin suruhan pensihir tersebut dari alam bawah sedar.

15· Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi. Merupakan salah satu tanda meraga sukma atau mengambil alih minda bawah sedar seseorang. Minda bawah sedar merupakan minda yang sangat petuh pada setiap saranan, termasuk saranan dari luar minda anda. Ini termasuk dalam teknik “soul connected” atau “seru roh”. Istilah yang mudah Sihir memanggil kekasih ( kekasih kuseru ).

Sihir seru kekasih ini biasanya dilakukan dengan memanggil nama anda berbinkan Ibu anda.

16· Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan. Mengambil pengalaman jin sihir yang berada dalam diri anda.

17· Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam. Salah satu fasa di alam Jin yang anda berada disitu, alam di sini kebiasaanya berlaku jika anda mempunyai perjanjian dengan saka atau mewarisi saka.

18· Bermimpi melihat hantu.

19· Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.

20· Terasa ada berat di bahagian urat belikat. Bahagian ini biasanya di duduki oleh jin.

21· Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.

22· Fikiran yang kacau / Selalu lesu dan malas / Saraf yang tersumbat. Fikiran tergaggu tapi tidak tahu punca.

23· Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan tidak sanggup mengubatinya.

24· Cepat marah tanpa sebab yang menasabah.

25· Terasa benci tanpa sebab pada suami atau Isteri.

26· Sering tidak sedarkan diri tanpa sebab.

27· Menggigil bila terdengar ada orang mati.

28· Badan akan bergerak sendiri terutama bila terdengar gendang silat. ( Biasanya terjadi pada mereka yang mengamal ilmu kebatinan )

Wednesday, November 12, 2008





mutiara & kristal sabah...











amik iktibar dari kata2 k.pu3 bahagian majukan diri dibidang ekonomi &usahawan walaupun keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu buat masa sekarang.


Jadi wahai kawan2 ku sekalian sesiapa yang berminat mutiara dan kristal sabah bolehlah dapatkan dengan harga yang berpatutan dan boleh hubungi saya di dhairina@yahoo.com atau sms 0162052254.



Tuesday, November 11, 2008

RENUNGAN KITA BERSAMA:-

Let us share what Datuk Dr. Fadilah Kamsah used to say:-

” Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan ‘biasa’ dan ada datang dengan perasaan serba tak kena ‘.

Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan ‘biasa’ saja, hasilnya adalah ‘biasa’ saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.

Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita.Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan Insyallah…”

Jadi renungi lah :-

1. Ada di antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab ‘DATANG BEKERJA’ tapi hampeh, hasilnya macam kita ‘TAK DATANG’ kerja

2… Adakala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya ‘KELAM KABUT’.

3.. Adakala kita rasa kita PERIHATIN’, tapi rupanya kita BUSY BODY

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG’AJAR’AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIKyang mencipta KRISIS.

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA.

7. Adakala kita suka bertanya ‘KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE’, adalah lebih baik kita tanya ‘APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT’.

MES:
Jadi sahabat-sahabat puteri.....
pandai-pandailah kita membawa diri kita....
hanya kita sahaja yang tahu diri kita sebenar kan?.

Sunday, November 2, 2008

NOTIS MESYUARAT PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN MASJID TANAH KALI 1/08-011

DIMAKLUMKAN KEPADA SEMUA AHLI JAWATAN KUASA PUTERI UMNO BAHAGIAN YANG BARU. SATU MESYUARAT PUTERI UMNO BAHAGIA AKAN DIADAKAN PADA KETETAPAN SEPERTU BERIKUT:-

TARIKH: 5/NOVEMBER/ 2008
JAM: 8.00 MALAM
TEMPAT: BILIK MESYUARAT,
KEMUNTING BEACH RESORT, PDG KEMUNTING.

SEMUA DIHARAPKAN BERSEDIA DENGAN MENTAL DAN FIZKAL SUPAYA DAPAT HADIR DENGAN MEMBERI IDEA DAN NAFAS BARU KEPADA PERGERAKAN INI. ANDA JUGA DIMINTA BERPAKAIAN BAJU /TUDUNG PINK KERANA AKAN ADA SESI BERGAMBAR SELEPAS ITU.SEKIAN.

HARAP MAKLUM.

EMY
KPU3 BHGN.

Saturday, October 25, 2008

PERALIHAN KUASA UMNO "GANGGU" RANCANGAN PAKATAN:-MALAYSIAKINI

Usaha menukar kerajaan yang diusahakan oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim "sedikit-sebanyak" terganggu disebabkan oleh peralihan kuasa yang akan berlaku dalam Umno."Peralihan kuasa dalam Umno sedikit sebanyak mengganggu langkah kita (membentuk kerajaan baru)," katanya sumber-sumber yang rapat dengan PAS kepada Malaysiakini.

Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Badawi dijadual menyerahkan kuasa kepada timbalannya Datuk Seri Najib Razak Mac depan.Menurut sumber-sumber itu lagi, Najib dijangka melakukan rombakan kabinet apabila mengambil alih kuasa yang mungkin memberi lebih banyak kedudukan penting kepada wakil rakyat BN dari Sabah dan Sarawak.

Malaysiakini difahamkan gabungan pembangkang kini risau ahli-ahli parlimen BN Sabah dan Sarawak yang didakwa telah bersetuju menyertai Pakatan Rakyat, membatalkan hasrat mereka ekoran rombakan kabinet tersebut."Jumlah (ahli parlimen BN yang akan melompat parti) sekarang ini ngam-ngam (cukup-cukup) saja," jelas sumber-sumber tersebut.

Mesyuarat kepimpinan Pakatan

Mengulas portfolio yang dikehendaki PAS dalam kerajaan baru nanti, sumber-sumber berkata perkara itu telah dibentangkan dalam mesyuarat bersama ketiga-tiga parti gabungan PKR, DAP dan PAS.Menurutnya, sehingga ini sudah dua mesyuarat parti pimpinan Pakatan telah diadakan.

Bagaimanapun, kata sumber-sumber itu, keputusan berhubung permintaan portfolio PAS masih masih belum dibuat.Sumber juga mendakwa, perbincangan tentang jawaan timbalan perdana menteri juga masih belum selesai.Sebelum ini, PAS telah melantikan jawatankuasa lebih orang anggota untuk mewakili parti itu berunding dengan rakan-rakan Pakatan berhubung penubuhan kerajaan baru.

Jawatankuasa itu dianggotai oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; timbalannya, Nasharuddin Mat Isa; naib-naib presiden, Mohammad Sabu dan Datuk Husam Musa; serta setiausaha agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaffar.


MES:
Ntahlah... saya tidak rasa peralihan kuasa ini menggangu.. Mungkin mereka sengaja menjadikan alasan peralihan kuasa ini untuk tidak terus mewar-warkan tarikh untuk mereka terus memperjuangkan mengambil alih kerajaan BN. Teringat pulak sewaktu saya berkempen di Permatang PAuh. Saya terjumpa sahabat lama yang juga merupakan "orang kuat PKR". Dia begitu sungguh-sungguh menyatakan tentang 16September. Kalau dia berkata dengan nada biasa saja , mungkin saya tidak akan makan hati...
TApi beliau bercerita dengan sombong, angkuh, bongkak dan egonya "tunggulah sampai 16September... bla..bla.." Sampai sekarang bila kenangkan dia saya rasa geli hati...apa-apa sajalah PAk Anwar......hebat sungguh anak buah mempertahankan 16September hang tu....wops!!!

Sunday, October 12, 2008

PERSIDANGAN PERWAKILAN PUTERI UMNO BAHAGIAN MASJID TANAH KALI KE-5 BERJALAN LANCAR

Salam Perjuangan.Persidangan Perwakilan Puteri UMNO Bahagian Masjid Tanah Kali Ke-5 telah berjalan dengan lancar.Persidangan tersebut telah dirasmikan oleh YB Datuk Wira Abu Seman Yusop selaku Ketua UMNO Bahagian Masjid Tanah merangkap Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia.Di dalam persidangan tersebut,blog Puteri Masjid Tanah ini telah dirasmikan oleh YB Datuk Wira Abu Seman Yusop.Di persidangan itu,perubahan baik yang paling ketara di kalangan para perwakilan adalah sudah ramai yang berani bersuara,melontarkan pandangan,kupasan idea dan pandangan mereka juga amat baik dan mendapat pujian.Isu politik & pendidikan adalah usul yang telah dibentangkan di dalam persidangan tersebut.Persidangan ditangguhkan pada jam 11.48 malam.

Friday, October 10, 2008

Sekalung Budi Untuk Yb Datuk Wira Abu Seman Yusop.

Persidangan Perwakilan Puteri UMNO kali ke 2.

Yb Datuk Wira Abu Seman Yusop, Ybhg Pn Mas Ermieyati & Dato' Noraini.

Antara Persiapan Menjelang Persidangan Perwakilan Puteri UMNO kali ke 5.

Menjelang Persidangan Perwakilan Puteri UMNO bahagian Masjid Tanah Bagi kali 5/2008 banyak perkara perlu diuruskan oleh semua AJK Bahagian Puteri.

Antara persiapan yang telah dijalankan ialah :

08 Okt 2008 (8.30mlm) - Perjumpaan krew blog pu3.
10 Okt 2008 (12.30pg) - Ajk persiapan dewan membuat persiapan di Dewan.
10 Okt 2008 (8.30mlm) - Kumpulan Koir Puteri membuat rehearsal.
10 Okt 2008 (8.30mlm) - Perjumpaan krew blog pu3

p/s : kepada AJK Bahagian yang lain juga kami Krew blog pu3 mengucapkan selamat menjalankan tugas anda dengan Cemerlang, Gemilang & Terbilang!! Jumpa anda di Persidangan!

posted by : www.akudiadansesuatu.blogspot.com

Thursday, October 9, 2008

Konvensyen BN tahun hadapan.

KUALA LUMPUR 8 Okt. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, satu Konvensyen Barisan Nasional (BN) akan diadakan pada awal tahun depan bagi memperkukuhkan keharmonian hubungan kaum dan agama yang semakin merosot serta terhakis.
Perdana Menteri berkata, kerajaan dan BN perlu berusaha untuk memperbaharui komitmen bagi mewujudkan sebuah negara yang bersatu dan harmoni.
"Pelbagai isu telah dibangkitkan yang berupaya meretak dan menghancurkan perpaduan yang telah kita jalin sekian lama, yang kita banggakan selama ini.
"Isu-isu ini perlu kita depani dengan bijak dan matang melalui dialog, tangani isu-isu ini secara konstruktif dan adil bagi memastikan rakyat dapat memahami isu-isu ini dengan jelas tanpa sebarang keraguan," katanya.
"Memberikan fokus kepada aspek-aspek yang menyatukan kita dan bukannya aspek-aspek yang makin memecah-belahkan kita semua," katanya pada sidang akhbar selepas Mempengerusikan Mesyuarat Tertinggi BN di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.
Beliau turut mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNO pada pemilihan parti yang dijadual berlangsung Mac depan.
Perdana Menteri bagaimanapun tidak menghuraikan secara mendalam mengenai konvensyen tersebut.
Beliau berkata, konvensyen tersebut adalah satu usaha jangka panjang yang diharap akan berterusan. - UTUSAN ONLINE -


posted by - www.akudiadansesuatu.blogspot.com

Wednesday, October 8, 2008






Kursus UPSR 2008.









Isu - Isu Semasa..

Gempar seketika pada 24 September yang lalu, apabila semua media mendedahkan tentang pencemaran susu yang berlaku di China..
Banyak produk yang dilabelkan sebagai tercemar..di Bulan mulia ini, saya ingin berkongsi info mengenai produk - produk yang telah disahkan TIDAK mengandungi bahan melamine ini.
banyak kesan sampingan jika anda menggunakan @ makan @ minum susu @ bahan makanan yg tercemar ini. Jadi girls outhere..please be carefull ok..
List kat bawah ni telah disahkan tahap keselamatan nya..

Produk Nestle
(Milk ingredient sourced from Australia, New Zealand, United States and Europe)
Nestle Dairy Sterilised.

Produk Dutch Lady(Milk ingredient sourced from Australia, Thailand, Indonesia and Netherlands) Friso range of products.

Produk Abbott Laboratories (Malaysia) Sdn Bhd
(Milk ingredients sourced from countries other than China)

Produk Yakult (Malaysia)
(Milk ingredients sourced from Australia)
Yakult Ace.


untuk maklumat lanjut anda juga boleh layari laman sesawang :
http://fsq.moh.gov.my.


atau hubungi hotline Kementerian Kesihatan Malaysia :

TALIAN HOTLINE BILIK GERAKAN KKM:
03- 88833655
03- 88833503
03- 88833500
03- 88833652


posted by : www.akudiadansesuatu.blogspot.com

Monday, October 6, 2008

Pertandingan Ketua Puteri Cermin Kematangan Ahli

Pertandingan tiga penjuru bagi merebut jawatan Ketua Puteri UMNO pada pemilihan parti Mac tahun depan membuktikan pergerakan tersebut semakin matang dalam berpolitik.

Datuk Noraini Ahmad yakin, pertandingan tersebut juga tidak akan menjejaskan perpaduan Puteri kerana setiap anggota terutama perwakilannya tahu memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing.

Menurutnya, sebagai sayap parti, Puteri yang telah berusia lapan tahun tidak boleh mengelak daripada berpolitik secara aktif seperti Pergerakan Pemuda dan Wanita.

“Kita kena berpolitik tetapi tidak membelakangkan peranan dan prinsip Puteri,” katanya.

Beliau mengulas kemungkinan jawatan Ketua Puteri bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Naib Ketua Puteri, Rosnah Abdul Rashid; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentul yang juga Ketua Penerangan Puteri, Datuk Shahaniza Shamsudin dan Naib Ketua Puteri Wilayah Persekutuan, Datin Ismalina Ismail.UTUSAN



PERSIDANGAN PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN MASJID TANAH 2008

MAKLUMAN KEPADA SEMUA AHLI PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN MASJID TANAH. ADALAH DENGAN INI DIMAKLUMKAN BAHAWA PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN MASJID TANAH AKAN BERSIDANG PADA KETETAPAN SEPERTI BERIKUT:-

Tarikh : 11HB OKTOBER, 2008.
Jam : 8.00malam
Tempat : Dewan Besar, Pejabat UMNO Bahagian Masjid Tanah,
Melaka.


SEMOGA DAPAT MEMAKLUMKAN KEPADA SEMUA PERWAKILAN AGAR DAPAT SAMA-SAMA MENYUMBANGKAN SEGALA IDEA DAN JUGA BUAH FIKIRAN SEWAKTU PERSIDANGAN ITU NANTI.

Monday, September 29, 2008

SELAMAT HARI RAYA

a`kum rakan2 seperjuangan, selamat malam.sebenarnya saya nak ucapkan selamat hari raya buat semua rakan2 puteri tak kira kat mana jua.esok pagi saya akan bertolak pulang ke kampung pulau pinang.doakan perjalanan saya.buat kak emy,thanks for your card.salah dan silap harap dimaafi.u all semua,jemputlah datang ke rumah ye di no mt2757 taman bandar baru m.tanah lorong 2.kita jumpa nanti beramai2 di mesyuarat bahagian Puteri UMNO Bahagian Masjid Tanah pd 11/10/2008.ok, chow chin chow dulu.adios,amigos.take care.miss n love u all..w`salam.dianapu3.

Monday, September 22, 2008

Buka Puasa di mana petang ni?

Macam-macam nak beli di pasar ramadhan nanti....
hm....nafsu bulan puasa kalau diikutkan memang menjadi, itu yang dari comel jadi bertambah comel..
Buat semua yang sedang sibuk menjalani ibdah puasa.., kita ada lebih kurang 8 hari untuk berpuasa . Selepas itu, kita berhari raya. Tapi apa-pun...jimat cermatlah. Sekarang ekonomi semua tengah merudum.beg duit pun nipis je. sekarang kalau ke Pasar Ramadhan..dengan RM20 pun boleh kira berapa plastik beg yang dipegang...
Ingat... jangan boros sangat tau.. Saya pun ingatkan diri sendiri ni. Oklah selamat berbuka.....jam 7.12pm nanti tau.

wsalam

Salam Ramadhan buat semua..

Assalamualaikum buat puteri-puteri saya di luar sana,
Terima kasih buat Diana dan sahabat-sahabat yang telah membantu membangunkan blog Puteri Masjid Tanah ini. Sebenarnya, saya telahpun membangunkan blog Puteri Bahagianmasjid Tanah di alamat http://puterimasjidtanah.blogspot.com tetapi terbiar.Ini disebabkan saya banyak menulis di blog saya sendiri. Apabila melihat kawan-kawan dari bahagian lain sibuk menulis di blog puteri bahagian, maka saya pun mengusulkan supaya PuteriMT ini akan dibangunkan oleh puteri-puteri bahagaian saya sendiri. Jadi banyak informasi akan lebih cepat disampaikan. isnyaallah.
Tahniah saya ucapkan juga kepada semua ketua Pergerakan Puteri Cawangan-cawangan yang telah dapat bersidang dengan baik dan lancar. Untuk mnakluman anda semua, Pergerakan Puteri UMNO bahagian Masjid Tanah pada peringkat awal dijangkakan akan berlaku pertandingan di pertingkat ahli jawatankuasanya. Walaubagaimanapun, mesyuarat Puteri Bahagian yang telah diadakan pada 14/10/2008 yang lalu mengesahkan bahawa tidak akan ada pertandingan. Ini adalah kerana, dari 21 orang calon yang menawarkan diri untuk bertanding sebagai ajk Puteri UMNO bahagian, 2 daripadanya telah menarik diri.
Saya maklumkan kepada semua bahawa saya lebih suka jika ada pertandingan. Saya tidak akan sama sekali akan menghalang mana-mana pihak untuk menawarkan diri untuk bertanding. Ini adalah hak sebagai ahli parti. Malah saya bangga kerana kali ini ramai yang berminat untuk menawarkan diri sebagai AJK, di kala Parti sedang sakit dilanda pelbagai krisis. Ini menunjukkan bahawa UMNO masih lagi relevan di kalangn anak muda kita.
Persidangan Puteri UMNO Bahagian telah pun diputuskan untuk diadakan pada 11/10/2008 jam 8malam. ianya akan dirasmikan oleh YB datuik Wira Abu Seman, Ketua UMNO Bahagian Masjid Tanah yang juga telah Menang tanpa bertanding.(Tahniah !! Datuk Wira). pada malam itu juga kita akan menyaksikan Blog Puteri bahagian ini kan dirasmikan oleh YB Datuk Wira. Jadi kepada semua ahli Puteri MAsjid Tanah, saya menyeru dan saya mengajak anda semua yang telah mempunyai blog anda sendiri supaya dapat maklumkan kepada krew saya di talian: 0136470031 , agar dapat kami paparkan di dalam blog ini.
Jumpa lagi.
wsalam.
emy ketua Pergerakan Puteri UMNO Bahagian MT.
http://emysamsudin.blogspot.com

Saturday, September 20, 2008

Puteri UMNO Masjid Tanah

Pergerakan Puteri UMNO Masjid Tanah mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua yang melawati blog ini. Semoga dengan kehadiran Ramadhan pada tahun ini akan meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita. InsyaAllah...